ედუარდ მანე 1832-1883 - ჩანაწერები და ნახატები
”იგი ტრადიციასაც აუმხედრდა და ბუნებასაც. ამავე დროს ერთსაც იყენებდა და მეორესაც, რათა ისე ეხატა, როგორც თვითონ მიაჩნდა საჭიროდ. ამ დროს არც თავისი შესაძლებლობების საზღვრებზე ფიქრბოდა და არც თავისი მოქმედებების მიზეზებზე. ხატავდა ლაღად, რაც დაუდევრობად შეიძლებოდა მიეჩნია ვინმეს. მის ქმნილებებში დენის ხასიათი გავროშის ხასიათს ერწყმოდა” - ლიონელო ვენტური.
”ის მაკიაჟითაა, მაგრამ როგორი გენიოსი იმალება ამის უკან” - მანე შარლ ბოდლერზე.
”მხატვარმა უნდა იგრძნოს თანამედროვეობის პოეტური და ისტორიული საზრისი, უნდა დაინახოს მარადიული წარმავალში” - შარლ ბოდლერი.
”ეს კაცი (ედუარდ მანე) გახდება მხატვარი, ის ჭეშმარიტი მხატვარი, რომელსაც შეუძლია თანამედროვე ცხოვრების ეპიკური მხარის აღქმა. ის გვაიძულებს დავინახოთ და გავიგოთ, რა დიდებულები და პოეტურები ვართ ჩვენს ჰალსტუხებსა და ლაქის ფეხსაცმელებში”- შარლ ბოდლერი.
”არაფერი ისე არ მავსებდა ენერგიით, როგორც ჩვენი (ბატინიოლის ჯგუფი) კამათი, რომელშიც სხვადასხვა თვალსაზრისი ებრძოდა ერთმანეთს. კამათი წვრთნიდა ჩვენს გონებას და გვმუხტავდა ენერგიით, რომელიც მთელი კვირა საკმარისი იყო მუშაობისათვის” - ედუარდ მანე.
”მანეს გამოფენილი სურათები შედარებით კეთილგონივრულია, სკანდალს არ გამოიწვევს” - თეოფილ გოტიე.
”გიტარერო” - 1860 |
”ვალენსიელი ლოლა” - 1862 |
”კიდევ ერთხელ მინდა თქვენზე გელაპარაკოთ, უნდა იცოდეთ, თქვენი თავის ფასი! რასაც თქვენ ითხოვთ, სულელური აკვიატებაა! მერე რა, რომ დაგცინიან, გაღიზიანებენ, უსამართლოდ გექცევიან. გგონიათ, თქვენ პირველი ხართ, ამ დღეში რომ აღმოჩნდით? თვენ შატობრიანსა და ვაგნერზე ნიჭიერი ხომ არა ხართ? მათაც დასცინოდნენ, მაგრამ ამით არ დახოცილან! ძალიან რომ არ გაამაყდეთ, გეტყვით, ორივე მისაბაძი იყო. და იმ ეპოქაში, სადაც საკმაოდ ნაყოფიერი იყო ხელოვნება... მაშინ როცა თქვენ ჩვენი დროის დაცემულ ხელოვნებაში პირველი ხართ!” - წერს ბოდლერი მანეს.
”საუზმე ბალახზე” - 1863 |
”ოლიმპია” - 1863 |
”ბერტა მორიზო იების კონით” - 1872 |
წყარო - კვირის პალიტრის კოლექცია ”დიდი მხატვრები”